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Bratislava BTS schließt Terminalausbau ab

Inbetriebnahme des zweiten Terminalteils in Bratislava
Außenansicht des neuen Ankunftbereichs, © Ingo Lang, edition airside

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(© Ingo Lang, edition airside)
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(© Ingo Lang)
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Inbetriebnahme des zweiten Terminalteils in Bratislava
BRATISLAVA - Zwei Jahre nach Eröffnung des neuen Abflugterminals nahm der Airport Bratislava am Freitag sein neues, für rund 45 Millionen Euro errichtetes Ankunftsterminal in Betrieb und ersetzt damit die alten Ankunftshallen B und C (Schengen und Non-Schengen). Mit zwölf gebäudenahen Flugzeugpositionen hat der Airport BTS nun eine stündliche Abfertigungskapazität für je 1.500 an- und abreisende Fluggäste, bzw. jährlich fünf Millionen Passagiere.

Das neue Flughafenterminal mit rund 45.000 m² Nutzfläche wurde an der Stelle des noch aus den 70er Jahren stammenden Altterminals errichtet. Der Bau erfolgte in zwei Phasen, um während der Errichtung am Flughafen einen ungestörten Betrieb zu gewährleisten.

Die Baukosten der Ankunftshalle wurden über Kredite aus Erlösen des Airports finanziert, und nicht aus Steuergeld, betont der Flughafen in einer Aussendung. Die Gesamtkosten des neuen Terminals betrugen 120,6 Millionen EUR, wie Flughafensprecherin Dana Madunicka am Montag aero.at auf Anfrage mitteilte.

Die Entscheidung zum Neubau wurde nach Rücknahme des Verkaufs an das österreichisch-slowakische Two-One Konsortium unter Führung der Flughafen Wien AG (FWAG) durch die Regierung Fico getroffen, zu einer Zeit als der für eine Million Passagiere ausgelegte Alt-Flughafen bereits 2,2 Millionen Fluggäste pro Jahr abfertigte, ein Jahr vor Ausbruch der Weltwirtschaftskrise und der darauf folgenden Pleite der drei wichtigsten slowakischen Carrier Skyeurope, Air Slovakia und Seagle Air.

Nach nur 16 Monaten Bauzeit wurde am 9. Juni 2010 der erste Teil des neuen Gebäudes feierlich eröffnet. Wenige Monate später wurde die alte Abflughalle abgerissen und mit dem Bau der neuen Ankunftshalle begonnen.

Nach dem Verlust seiner Homecarrier im Herbst 2009 musste der slowakische Hauptstadtflughafen trotz kräftiger Zuwächse im Charter und Frachtverkehr einen drastischen Einbruch bei den Passagieren und Erlösen hinnehmen. Nutzten im Jahr 2008 noch 2,2 Millionen Pasagiere den Flughafen, so musste sich der BTS im letzten Jahr mit knapp 1,6 Millionen Fluggästen begnügen.

Stärkster Kunde vor Ort ist derzeit der irische Lowcostcarrier Ryanair mit einem Marktanteil von rund 60 Prozent. Nur von kurzer Dauer war im Vorjahr ein Gastspiel von Alt-Homecarrier CSA. Nach nur einer Flugplanperiode zog CSA eine hier stationierte Boeing 737-500 wieder ab, als schnelle Erfolge eines Zubringerverkehrs zu den Skyteam Hubs Paris-CDG, Amsterdam und Rom ausblieben.

Erste Erfolge verbuchte das Management vom BTS indessen mit der teilweisen Verlegung der Norwegian-Flüge von Wien nach Bratislava, sowie mit einer exklusiven Tagesverbindung von der Twin-City Region (Wien-Bratislava) zum Moskauer Stadtflughafen Vnokowo durch die russiche UTAir.

Mit seiner neuen State-of-the-art Infrastruktur sucht der Eigentümer des Flughafens, das slowakische Verkehrsministerium nun einen strategischen Partner, der den Flughafen für 30 Jahre betreibt und global vermarktet. Dazu sei seitens des Eigentümers ein neues Bieterverfahren in Vorbereitung. Verlautet wird, dass die Vergabe mit beträchtlichen Investionen verbunden sei, u.a. in die Sanierung des in die Jahre gekommenen Pistensystems und des ATC-Centers am Flughafen.

Wie berichtet, ist auch der Flughafen Wien an einer Neuauflage der nach Absage der Kaufvereinbarung ad acta gelegten Zusammenarbeit der beiden Twin-City Flughäfen interessiert. Im Kern der ursprünglich geplanten Übernahme stand eine Zusage der FWAG den Nachbarflughafen auf die jetzt realisierte Kapazität von 5 Millionen Jahrespassagieren hochzufahren.

Letztes Update Montag 16.7.12, 12:10
 
© aero.at | Abb.: Flughafen Bratislava | 14.07.2012 20:51

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Beitrag vom 28.07.2012 - 18:01 Uhr
Dear Bob,

Thanks for your response. I'm not sure how much this is a platform for such a discussion, but anyways, a couple of points:
1. Slovakia has an elongated shape and is roughly uniformly populated. So, I don't see any reason why the government should only care about highways/railways/airports in Bratislava, which is 500-600km away from half of the country. Naturally, at least half of the infrastructure money should be spent in the east. And, if we're talking about airports, then Kosice is the obvious option, being roughly in the middle of the eastern half of Slovakia, which is at least 250km from the nearest major airport (BUD/KRK), thus KSC having the potential to serve the 2mil people in/around eastern half of Slovakia that currently don't have any well-developed airport nearby (as a contrast, VIE airport will always completely dominate over BTS and serve the whole western half of Slovakia, no matter whether the Slovak government installs golden door-knobs at BTS or not :-) ).
2. The politics you're defending (first developing the center than the regions) is in direct contradiction to the current EU policy of cohesion (where the idea is to support the regions that are lagging behind, not to artificially increase the disparities by only supporting the regions that are already ahead, e.g., because they are closer to Austria and thus can easily attract more investors). As you can see from the link, none of the western EU countries has regional disparities comparable to Slovakia/Hungary/Bulgaria (and, it's not the case that such centrism has to exist in Eastern Europe either - look at Poland where Warsaw is not ahead of, let's say, Krakow).
3. It's completely illogical to be ONLY developing BTS as THE airport for the whole Slovakia, given that BTS is twice as far as BUD or KRK for the eastern part of country and given that BTS will always be in the shadow of VIE. So, if the government supported the KSC airport by at least 1/2 of what it gives to BTS then I think it would be acceptable. In my opinion, there is much more potential from airlines to come to KSC. But only if they saw that there was any support for such a move from the Slovak government/tourism organizations. But, there is 0 interest as the government only cares about what happens in Bratislava. So, the result is that the whole aviation industry just goes down the drain in Slovakia, because we don't support what has a perspective (e.g KSC) and subsidize BTS which only has a perspective of being a low-cost terminal for the Vienna-Bratislava TwinCity region (and even that is questionable now that Ryanair started a base in BUD and its exclusive deal with BTS will end in 2015).

Anyways, we'll see what happens. There are rumors that a new airline will serve Kosice soon ( see eg  http://flughafenfreunde.at/reisen/berichte/Kosice.htm ). So, let's see whether the new terminal will prompt anybody to come to BTS.

Best,

H
Beitrag vom 20.07.2012 - 22:24 Uhr
Dear Mr Lesny, I too would like to thank you for discussing this topic so freely in public, where I also most aprreciate platforms like aero to make this possible. To the points already raised, I'd like take them a bit further:
Slovakia is an extremely Bratislava-centristic country with huge regional disparities
Didn't all countries (at least in Europa) start centrally, and than gradually devellop the outskirts? You have to start somewhere and than take it further. It took Austria four decades before its southern motorway reached Klagenfurt, only some 300 km away. Along this lines the provinces develleoped, slowly but gradually. So did Slovakia so far along the D1. Guess wth aviation its similar, you got to start some place, in this case, naturally Bratislava, where else?

The expenditure of some 120m at BTS for its current infrastructure seems reasonable to me, Written off over some 100m passengers (up to 5m over 20 years) would amount to some 1 EUR per pax. I personally believe Slovakia WITHOUT its own airport is politically inconcievable. Regarding a home carrier, I fully agree, the times for national flagcarriers are over, completly vintage, at least in the EU, but without a strategic home carrier, it wont work either. Would Skyeurope have had the present facilities, they would have never startet that mindblowing VIE and PRG adventure, but marketed their potential at BTS. At a much slower rate, rather than inviting passengers by the millions to pay credit for their growth.

Will someone start anew? Not easily, but the potential is there, so eventually someone will take it up. Aside of Ryanair, who greatly profited from the current vaccuum.
Gruß Bob :-)
Beitrag vom 20.07.2012 - 19:10 Uhr
Dear Mr. Gedat,

Thanks for your response. I fully agree with your reasoning, and understand it. My true main problem with this terminal is that Slovakia is an extremely Bratislava-centristic country with huge regional disparities (see  http://bit.ly/NGE7w0 ) in which there is always taxpayer money for questionable projects of "national pride" to be constructed in Bratislava (airports, highways, railways, theaters, hospitals, sport venues), while there are regions with 30+% unemployment, with terrible roads (Slovakia still lacks a cross-country highway and the only highway connection east-west is via Budapest) and in which the state is currently eliminating several regional railways (mostly in the east). And, in such an environment, a shiny new terminal (which, being 50km from VIE has very questionable perspective), or a national air carrier (which has 0 chance of surviving in unified Europe, as evidenced by Malev and Czech Air) should be the least of the state's priorities if it wants to improve transportation for all the citizens in Slovakia.

Gruß :-)
H


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